twitter
    Проследи ме във Facebook :)

четвъртък, 29 ноември 2012 г.

Защо "вкъщи" се пише слято а пък "в гъза" отделно ?

Този много интересен въпрос ми беше изпратен от Радослав Макарски, за което му благодаря. 

 "Здравейте! Имам един граматически въпрос. Защо вкъщи се пише слято а пък в гъза отделно като и в двата случая се намираш някаде вътре в нещо?"

 Ха де!? Не се бях замислял до този момент. Първата ми реакция беше, че "вкъщи" не се пише слято, а се пише "в къщи", но не, речниците твърдят, че има такова нещо като вкъщи и това чудо е наречие. Този въпрос започна и мене да ме човърка и затова се поразворих из интернет да видя аджаба...защо :) 
 Като цяло "вкъщи" е наречие, образувано от педлога "в" и същ. име "къща ", употребено в стара падежна форма, която не съществува самостоятелно. При "в гъза" "в " е предлог, "гъза"- ти е същ. име. Замислял ли си се защо се казва "добър вечер", а не "добра вечер" ?
Има логика и в това, че в къщата влизаме целите а в гъза... :D Разбира се това е в кръга на шегата :)
 Няма конкретен отговор на въпроса ти. Така е прието да се изписват. Много неща в българския език нямат обяснение защо се пишат така... просто така е прието :) Благодаря за въпроса. 
А вие, скъпи читатели, не забравяйте да ме разпитвате на каквито и да било тематики. 
Въпросите изпращайте на rusimc@gmail.com

Няма коментари: